Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Önéletrajz

Születésemkor a Punk Mária nevet kaptam, később férjhez mentem, és Pesti Gáborné lettem. Kisteleki vagyok, itt születtem, itt élek azóta is. 

2007-ben a Kecskeméti Tanítóképző Főiskola óvodapedagógia szakán 4 féléves dráma- és színházpedagógia specializációval diplomáztam, majd 2010-ben elvégeztem az Apor Vilmos Katolikus Főiskola drámapedagógia szakát. Kutatási területem a főiskola alatt Jerzy Grotowski XX. sz.-i neves színházi teoretikus színházi antropológiája és pedagógiája volt; Grotowski és Sztanyiszlavszkij színházi módszertanának összehasonlító elemzéséről írt kecskeméti szakdolgozatom átdolgozva és kibővítve könyvben is megjelent 2009-ben, az UNESCO Grotowski-évében, az Alapvetés c. tanulmánykötetben.

Szegeden a Parastudio amatőr színházi műhely egyik projektvezetőjeként, színjátszójaként és rendezőjeként tevékenykedem. Dolgoztam együtt Wrocławban Przemysław Błaszczakkal és Ewa Pasikowskával, a Grotowski Institute keretei közt működő Teatr ZAR színészeivel, valamint Rena Mireckával, a Laboratórium Színház egykori színészével, színészpedagógusával, trénerével és nemzetközi hírű alkotóművészével, és a Laboratórium Színház másik kiváló nemzetközi hírű alkotóművészének a 2010-ben elhunyt Zygmunt Moliknak az asszisztensével, Jorge Parente-al. Továbbá Párizsban az ESCAPADE Liberté Mobilité által szervezett szakmai konferencia keretében Sabine D'Halluinnal és Nicolas Mège-vel, a La Compagnie Les Toupies munkatársaival, valamint az olaszországi Modenában Mario Biaginivel, a Pontederában működő WORKCENTER OF JERZY GROTOWSKI AND THOMAS RICHARDS világhírű művészével.

Amatőr színjátékos munkát, mint színész és rendező 2001 óta folytatok; ezzel párhuzamosan kísérleti gyerekcsoportokat (tantermi tematikus drámafoglalkozások, szakkörök, nyári táborok) 2010 óta vezetek Röszkén, Szegeden és Kisteleken. Az alternatív, de az ősi törzsi rítusok, a görög színház és a középkori misztériumjátékok hagyományait követő rituális mozgásközpontú drámapedagógiai módszeremet óvodás és kisiskolás gyermekek életkori sajátosságainak figyelembevételével dolgoztam ki, amely Jerzy Grotowski színészpedagógiájára, ill. színházi tréningjeire épül. Rituális módszertanomat átvette a békéscsabai Savio Szent Domonkos Katolikus Általános Iskola is drámaszakkör keretében. 2013-2016-ig a szegedi Gál Ferenc Főiskola óraadó tanára voltam, amely során előadások és szemináriumi foglalkozások keretében ismertettem meg módszeremet a hallgatókkal. A tanításhoz Interaktív gyerekliturgia címmel segédanyag is készült igeliturgiák tartásához 5-10 éves gyerekek számára. Pedagógiámat rituálpedagógia névvel illettem, melynek kapcsán 2012-ben szakmai munkám összefoglalásáról a szegedi Bába Könyvkiadó egy több mint 200 oldalas tanulmányt jelentetett meg könyv formájában. A kötet megtisztelő szakmai előszavát Schilling Árpádtól, a Krétakör Alapítvány igazgatójától kaptam. Tanulmányom második kötete - Rituális kompetencia címmel - 2016-ban a Szent Gellért Kiadó jóvoltából látott napvilágot. A közel 420 oldalas kötet már nemcsak a rituálpedagógia a színházművészetben elfoglalt művészi önkifejezési oldalát, hanem a gyógypedagógiában a mozgásfejlesztés, a tanulási- és viselkedészavarok pedagógiai területét is feltárja. Számos gyakorlattal, játékkal és módszertani útmutatóval látja el az olvasót. A rituálpedagógia akkreditációja 2017 őszétől vált hivatalossá a pedagógusképzésben.

Felnőttekkel és egyetemistákkal az ország számos részén felléptünk már, fesztiválokon, utcaszínházi előadással a Nők Elleni Erőszak Világnapján, az Ars Sacra Fesztivál, a szegedi Thealter International keretében, és többek között Kapolcson, a Művészetek Völgyében is különféle rituális játékokkal. Szegeden folyamatosan szervezünk tréningeket és workshopokat a testtel kifejezett és erősen a fizikalitásra épülő rituális színházi technikák iránt érdeklődőknek, valamint Budapesten a Párbeszéd Házában vezetünk drámapedagógiai és rituálpedagógiai műhelysorozatokat.

Alapítványi és egyesületi kiadásban eddig 8 verseskötetem jelent meg, a Szent Gellért Kiadó gondozásában Franz Kafka szövegeinek műfordítása, valamint a szegedi Bába Könyvkiadó gondozásában további 5 verseskötetem, amelyből 3 gyermeknek szól. Az utóbbi években gyermekmeséket írtam, melyek az Üveghegy Kiadó által kaptak országos terjesztést. Bocsond, a kócosbundás medvebocs meséinek, és egy újabb – ugyancsak az Üveghegy Kiadó gondozásában publikált – gyermekverses kötetemnek a mellékleteként 2 db zenei CD is kiadásra került 16 megzenésített gyermekversemmel. A legfrissebben publikált két könyvemet szintén gyermekeknek ajánlom, melyekben medvés szabadverseket, és egy tengerimalac kalandos meseregényét ismerhetik meg a kis olvasók. Mindezek mellett 31 db kéz- és ujjtornát tartalmazó fejlesztő füzettel is rendelkezem.

Verseimet a térség újságaiban és folyóirataiban, a Szegedtől Szegedig Antológiában, a Szegedi Waldorf Iskola Kimondatlan Szavak c. gyermekvers-antológia hangos könyvében is közölték. 2011-től hivatalosan a Szegedi Írók Társaságának vagyok a tagja. Rusz Sándor szegedi költő meghívására 2009-től a Szegedi Szilánkok művészcsoporthoz csatlakoztam, haláláig rendszeresen vettem részt a havonta megrendezett felolvasó esteken. 2013 őszén az újonnan alakult Kisteleki Költőklub egyik alapítójaként Kistelek város kulturális életét gazdagíthatom. Könyvbemutatókat tartottam eddig Szegeden az SZTE Juhász Gyula Gyakorló Általános és Alapfokú Művészeti Iskolában, a Somogyi Károly Városi és Megyei Könyvtárban, a Bibliotéka Egyesület Könyvtárában, Kisteleken a Kollázs Alapfokú Művészeti Iskolában, Röszkén a Páduai Szent Antal Plébániaprogram és egyházi kulturális hét keretében a Kartal József Katolikus Rendezvényházban, az Alliance Française de Szeged támogatásával és közreműködésével Szegeden a Millenniumi Kávéházban, a THEALTER FESZT felvezető programjaként ugyancsak a Millenniumi Kávéházban, Budapesten a Párbeszéd Házában, valamint egy költészet napi interaktív irodalom óra keretében gimnazistáknak és alsó tagozatos iskolásoknak a makói Szent István Egyházi Általános Iskolában és Gimnáziumban. Jelenleg a Kisteleki Általános Iskola eltérő tantervű gyermekeinek nevelésével, oktatásával és gondozásával foglalkozom, továbbá a rituálpedagógia népszerűsítése mellett novellákat, verseket és meséket írok.