Ujjtorna
Mondókák, versek kéz- és ujjtornával, fonémahallás, kiejtés és ritmuskészség fejlesztésével
|
MONDÓKA
|
KÉZ- ÉS UJJTORNA |
1. |
Csitt-csatt csappantyú öt pár sarkantyú. |
Összetett tenyerekkel minden szótagra szétnyitjuk az azonos ujjakat, majd visszazárjuk. A mozdulat olyan legyen, mintha két mágnes csappanna össze – határozott, hirtelen és erős. (A kisujjakat kétszer csappantjuk a versmondás alatt, először a csappantyú szó utolsó szótagára, majd az öt szóra.) A „cs-s” hangok helyes kiejtésének gyakorlására. |
2. |
Sziszi kúszik sziszegve, sziklaágyas szigetre, százlábúval szeretne, szundikálni egyszerre. |
Mellkas előtt függőlegesen összeillesztett tenyérrel kígyómozgást végzünk. Az „sz” hang helyes kiejtésének gyakorlására. |
3. |
Ha édes vagy megsózlak, ha sós, akkor lemoslak, feküdj bátran hátamra, kapaszkodj a vállamba. |
Mellkas előtt vízszintesen összeillesztett tenyérrel tengerhullámzást végzünk. Ha többször mondjuk el a mondókát, akkor fordítsuk meg az összeillesztett tenyerek állását, amelyik tenyér alul volt, az legyen felül, amelyik pedig felül, az legyen alul. A mondókára mozgathatjuk úgy is a kezünket, hogy a test előtt a föld felé fordított tenyerekkel (mindkét karral és tenyérrel egyszerre) hullámzó mozgást végzünk. Az „s” hang helyes kiejtésének gyakorlására. |
4. |
Csipi, Csipi, Csipetke, icipicit csípett le. |
Az egyenletes mérőre a hüvelykujjal összeérintjük a többi ujjat, mintha csípő, csippentő mozdulatot tennénk. (A kisujjat a hüvelyujjal kétszer érintjük, miközben mondjuk a mondókát, egyszer a Csipetke szó utolsó szótagára, másodszor pedig az icipicit szó első szótagára. Így jön ki a szótagszámra az ujjak érintése.) A „cs-s” hangok helyes kiejtésének gyakorlására. |
5. |
Pipi puha pehely pamacs, piros köles finom falat. |
Két tenyerünket egymás felé fordítjuk és az azonos ujjak ujjbegyeit összeillesztjük, mintha a tenyerünkben egy pelyhet vagy kiscsibét tartanánk, majd az egyenletes mérőre az azonos ujjakat puhán nyitjuk és zárjuk. A „p” hang helyes kiejtésének gyakorlására. |
6. |
Sütit sütök sárga krémest, vasárnapra tökös rétest. (vagy másképp) Sütit sütök sárga krémest, tejszínhabost, ahogy kérted. |
Összezárt ujjakkal a mellkas előtt vízszintesen összeillesztjük a tenyerünket, amelyet az egyenletes mérőre úgy forgatunk, hogy hol az egyik tenyér legyen felül, hol pedig a másik. Ezt a mozgást megismételjük nyitott ujjakkal is. Az „s” hang helyes kiejtésének gyakorlására. |
7. |
Mogyorómat megtöröm, színes zacskóba kötöm, holnap sütök kalácsot, tőled kérek tanácsot. |
Felemeljük mindkét öklünket két oldalra a vállak mellé, majd az egyenletes mérőre összezárjuk és kinyitjuk a tenyerünket, ujjainkat szétnyitva és megfeszítve. Ezt a mozdulatot ismételgetjük. Lehet egyszerre mindkét tenyérrel azonosan nyitni és zárni, de felváltva is. |
8. |
Tészta, tészta, túrós tészta, porcukros a teteje, mazsolás a közepe, mert nem kérted, a kiscica az egészet megette. |
Felemeljük a kinyitott tenyerünket két oldalra a vállak mellé, majd az egyenletes mérőre a tenyér ujjait nyitjuk és zárjuk. A vers végére folyamatosan gyorsíthatjuk a ritmust! Az „s-sz” hangok helyes kiejtésének gyakorlására. |
9. |
Cincér Cili lárvája bevackolt az akácba, serceg-perceg, ficánkol, pocakot töm és rámol. |
Markoló, markolászó mozdulatokat végzünk az egyenletes mérőre a tenyérrel és az ujjakkal. (A versben megnevezett állat a hőscincér, ami a fa törzsébe rakja a lárváit.) A „c” hang helyes kiejtésének gyakorlására. |
10. |
Ropogós a reggeli, egérfogát felfedi, korgó gyomor - méregzsák, Ricsi kiflivéget rág. |
A hüvelykujjat és a vele szemben álló ujjakat egy kicsit meggörbítjük, majd a hüvelykujjal a többi ujjat ebben a tartásban összeérintve mindkét kézzel egyszerre vagy felváltva az egyenletes mérőre rágó mozgást végzünk. Olyan lesz a kezünk és az ujjaink állása, mintha az egy állkapocs volna. Az „r” hang helyes kiejtésének gyakorlására. |
11. |
Fúrógépem feje forog, mindig akad fontos dolog, ma én fúrom fel a Napot, rakj a fejedre kalapot! |
Ökölbe szorítjuk külön a jobb és külön a bal kezünket, és lassan forgatjuk a versmondás alatt. Az „f” hang helyes kiejtésének gyakorlására. |
12. |
Merkúr, Vénusz, Jupiter, én a Földön érlek el, Marson sok a marslakó, onnan menekülni jó. |
Összefűzzük az ujjainkat és összeérintjük a tenyerünket, hogy egy nagy gömb legyen, majd ebben a kéztartásban forgatjuk az összezárt, összefűzött öklünket a versmondás alatt. |
13. |
Öt kisházban, öt kispárnán, öt kismacska szundikál. Ha felkelnek, ásítoznak, nyújtózkodnak, s megforgatják mind az öt kis farkincát. |
Kinyitjuk a tenyerünket, majd szétnyitjuk az ujjainkat, és egyesével mindkét kéz ujjait a vers egy-egy sorára egymás után jól körbeforgatjuk. Először a jobb, majd a bal kéz ujjait. Az ujjakat tartsuk egyenesen és mereven, ne görbüljenek be az ujjpercek, a mozgás a legalsó ujjpercből induljon. |
14. |
Gilisztáék elindultak világgá, először az apa, anya, utána a három gyerek nyújtogatta ki a lyukból a nyakát – a nya-kát. |
Az ökölbe szorított kezünkből az egyenletes mérőre egyenként nyitogatjuk ki az ujjainkat. Miután mindent kinyitottuk, ismét ökölbe szorítjuk a kezünket (az ökölbeszorítás mozdulatára is mindig egy mérőt számolunk) és megismételjük az ujjmozgásokat. A végén az utolsó névelős szóra az utolsó három ujjunkat (középső, gyűrűs és kisujj) szótagolásra nyitjuk ki. |
15. |
Billentem a billentyűket, fehéret és feketét, dallamomat dúdolgatni lefekvésig lehet még. |
Zongorázó mozdulatokat végzünk az ujjainkkal a levegőben vagy egy asztalon (előre, hátra, jobbra és balra is). A „b-d” hangok helyes kiejtésének gyakorlására. |