Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Ujjtorna

Mondókák, versek kéz- és ujjtornával, fonémahallás, kiejtés és ritmuskészség fejlesztésével

 

 

 

MONDÓKA

 

 

KÉZ- ÉS UJJTORNA

1.

Csitt-csatt csappantyú

öt pár sarkantyú.

Összetett tenyerekkel minden szótagra szétnyitjuk az azonos ujjakat, majd visszazárjuk. A mozdulat olyan legyen, mintha két mágnes csappanna össze – határozott, hirtelen és erős. (A kisujjakat kétszer csappantjuk a versmondás alatt, először a csappantyú szó utolsó szótagára, majd az öt szóra.)

A „cs-s” hangok helyes kiejtésének gyakorlására.

2.

Sziszi kúszik sziszegve,

sziklaágyas szigetre,

százlábúval szeretne,

szundikálni egyszerre.

Mellkas előtt függőlegesen összeillesztett tenyérrel kígyómozgást végzünk.

Az „sz” hang helyes kiejtésének gyakorlására.

3.

Ha édes vagy megsózlak,

ha sós, akkor lemoslak,

feküdj bátran hátamra,

kapaszkodj a vállamba.

Mellkas előtt vízszintesen összeillesztett tenyérrel tengerhullámzást végzünk. Ha többször mondjuk el a mondókát, akkor fordítsuk meg az összeillesztett tenyerek állását, amelyik tenyér alul volt, az legyen felül, amelyik pedig felül, az legyen alul.

A mondókára mozgathatjuk úgy is a kezünket, hogy a test előtt a föld felé fordított tenyerekkel (mindkét karral és tenyérrel egyszerre) hullámzó mozgást végzünk.

Az „s” hang helyes kiejtésének gyakorlására.

4.

Csipi, Csipi, Csipetke,

icipicit csípett le.

Az egyenletes mérőre a hüvelykujjal összeérintjük a többi ujjat, mintha csípő, csippentő mozdulatot tennénk. (A kisujjat a hüvelyujjal kétszer érintjük, miközben mondjuk a mondókát, egyszer a Csipetke szó utolsó szótagára, másodszor pedig az icipicit szó első szótagára. Így jön ki a szótagszámra az ujjak érintése.)

A „cs-s” hangok helyes kiejtésének gyakorlására.

5.

Pipi puha pehely pamacs,

piros köles finom falat.

Két tenyerünket egymás felé fordítjuk és az azonos ujjak ujjbegyeit összeillesztjük, mintha a tenyerünkben egy pelyhet vagy kiscsibét tartanánk, majd az egyenletes mérőre az azonos ujjakat puhán nyitjuk és zárjuk.

A „p” hang helyes kiejtésének gyakorlására.

6.

Sütit sütök sárga krémest,

vasárnapra tökös rétest.

(vagy másképp)

Sütit sütök sárga krémest,

tejszínhabost, ahogy kérted.

Összezárt ujjakkal a mellkas előtt vízszintesen összeillesztjük a tenyerünket, amelyet az egyenletes mérőre úgy forgatunk, hogy hol az egyik tenyér legyen felül, hol pedig a másik. Ezt a mozgást megismételjük nyitott ujjakkal is.

Az „s” hang helyes kiejtésének gyakorlására.

7.

Mogyorómat megtöröm,

színes zacskóba kötöm,

holnap sütök kalácsot,

tőled kérek tanácsot.

Felemeljük mindkét öklünket két oldalra a vállak mellé, majd az egyenletes mérőre összezárjuk és kinyitjuk a tenyerünket, ujjainkat szétnyitva és megfeszítve. Ezt a mozdulatot ismételgetjük. Lehet egyszerre mindkét tenyérrel azonosan nyitni és zárni, de felváltva is.

8.

Tészta, tészta, túrós tészta,

porcukros a teteje,

mazsolás a közepe,

mert nem kérted, a kiscica

az egészet megette.

Felemeljük a kinyitott tenyerünket két oldalra a vállak mellé, majd az egyenletes mérőre a tenyér ujjait nyitjuk és zárjuk. A vers végére folyamatosan gyorsíthatjuk a ritmust!

Az „s-sz” hangok helyes kiejtésének gyakorlására.

9.

Cincér Cili lárvája

bevackolt az akácba,

serceg-perceg, ficánkol,

pocakot töm és rámol.

Markoló, markolászó mozdulatokat végzünk az egyenletes mérőre a tenyérrel és az ujjakkal. (A versben megnevezett állat a hőscincér, ami a fa törzsébe rakja a lárváit.)

A „c” hang helyes kiejtésének gyakorlására.

10.

Ropogós a reggeli,

egérfogát felfedi,

korgó gyomor - méregzsák,

Ricsi kiflivéget rág.

A hüvelykujjat és a vele szemben álló ujjakat egy kicsit meggörbítjük, majd a hüvelykujjal a többi ujjat ebben a tartásban összeérintve mindkét kézzel egyszerre vagy felváltva az egyenletes mérőre rágó mozgást végzünk. Olyan lesz a kezünk és az ujjaink állása, mintha az egy állkapocs volna.

Az „r” hang helyes kiejtésének gyakorlására.

11.

Fúrógépem feje forog,

mindig akad fontos dolog,

ma én fúrom fel a Napot,

rakj a fejedre kalapot!

Ökölbe szorítjuk külön a jobb és külön a bal kezünket, és lassan forgatjuk a versmondás alatt.

Az „f” hang helyes kiejtésének gyakorlására.

12.

Merkúr, Vénusz, Jupiter,

én a Földön érlek el,

Marson sok a marslakó,

onnan menekülni jó.

Összefűzzük az ujjainkat és összeérintjük a tenyerünket, hogy egy nagy gömb legyen, majd ebben a kéztartásban forgatjuk az összezárt, összefűzött öklünket a versmondás alatt.

13.

Öt kisházban,

öt kispárnán,

öt kismacska

szundikál.

Ha felkelnek,

ásítoznak,

nyújtózkodnak,

s megforgatják

mind az öt kis farkincát.

Kinyitjuk a tenyerünket, majd szétnyitjuk az ujjainkat, és egyesével mindkét kéz ujjait a vers egy-egy sorára egymás után jól körbeforgatjuk. Először a jobb, majd a bal kéz ujjait. Az ujjakat tartsuk egyenesen és mereven, ne görbüljenek be az ujjpercek, a mozgás a legalsó ujjpercből induljon.

14.

Gilisztáék elindultak világgá,

először az apa, anya,

utána a három gyerek

nyújtogatta ki a lyukból a nyakát

 – a nya-kát.

Az ökölbe szorított kezünkből az egyenletes mérőre egyenként nyitogatjuk ki az ujjainkat. Miután mindent kinyitottuk, ismét ökölbe szorítjuk a kezünket (az ökölbeszorítás mozdulatára is mindig egy mérőt számolunk) és megismételjük az ujjmozgásokat.

A végén az utolsó névelős szóra az utolsó három ujjunkat (középső, gyűrűs és kisujj) szótagolásra nyitjuk ki.

15.

Billentem a billentyűket,

fehéret és feketét,

dallamomat dúdolgatni

lefekvésig lehet még.

Zongorázó mozdulatokat végzünk az ujjainkkal a levegőben vagy egy asztalon (előre, hátra, jobbra és balra is).

A „b-d” hangok helyes kiejtésének gyakorlására.